Vydraňským chotárom
Pešia trasa, ako z jej názvu vychádza, vedie chotárom bývalej obce Vydraň, ktorá je dnes mestskou časťou Medzilaboriec. Dostaneme sa ňou až na slovensko-poľský hraničný hrebeň, kde je k trase najbližší vrch Stredný hrb (822 m n. m.).
Na trase možno vidieť Laboreckú vrchovinu, pohorie Vihorlat či Slanské vrchy a pri troche šťastia aj Tatry. Turisti majú možnosť vychutnať si výhľad na mesto Medzilaborce a Vydraň či obce Kalinov, Čertižné, Habura a lúky nad Palotou.
Trasa je dlhá 14,7 km s prevýšením 403 m.
Prejsť ju možno za 4,5 hodiny.
Trasa začína pri Tanku T-34 na križovatke mestskej časti Vydraň. Pokračujeme popri miestnom pohostinstve, zľava míňame futbalové ihrisko, na prístupovú cestu popri cintoríne (1). Trasa ďalej vedie po ceste vľavo na sever žlto značeným chodníkom lúkami popri lese (2). Míňame asi 150-ročný dub letný (3). Pokračujeme cez potok na lúku, odkiaľ sa dostaneme až nad križovatku Danová – Kalinov (4). Odtiaľ smerujeme vpravo lesom (5) na lúku, odkiaľ sa nám naskytne výhľad nad Vydraň a Medzilaborce. Ďalej sa pustíme vľavo popri lese k poľovníckemu posedu, za ním pokračujeme po lesnej ceste vľavo hore až k vysielaču – 612 m n. m. (7). Domáci tejto lokalite hovoria veža. Odtiaľ vedie trasa hrebeňom a tiež cez lúky Stecok (8). Nad nimi míňame po pravej strane hrebeňa aj zákopy z druhej svetovej vojny (9, 10, 11, 12).
Tesne pod hraničným pásmom sa napájame na zelenú značku (13), ktorá nás vedie už priamo na hranicu – pätník 107/1 (14). Tam sa stočíme vpravo na východ (16), pri pätníku 103/3 (17) odbočíme vpravo a schádzame z hraničného pásma hrebeňom cez kóty 660 m n. m. a 620 m n. m. Krátko po odbočke (približne 1 km) míňame vpravo od chodníka priestor, kde sa kedysi nachádzalo spadnuté lietadlo z druhej svetovej vojny (18). Zostali tam po ňom ešte kovové úlomky. Klesanie vedie starou lesnou zvážnicou až na lúku (19, 20) oproti železničnému mostu, ktorému domáci hovoria „biely most“, ktorý si pamätá veľké železničné nešťastie z 1. svetovej vojny (rok 1916), ale aj vykoľajenie nákladného vlaku tesne po 2. svetovej vojne (rok 1946). Cez lúku sa dostaneme k ceste, na ktorej zabočíme doprava a pokračujeme späť do obce k tanku T-34, kde trasa Vydraňským chotárom začínala. Dá sa samozrejme prejsť aj opačným smerom.
Zdroj a foto: OOCR Horný Zemplín